Παρασκευή, 29 Ιουλίου 2011

Κάποτε ριζώνουν και τα λόγια (Λαϊκό παραμύθι)

πηγή:Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

Μια φορά ήταν ένας βασιλιάς και είχε στο κεφάλι του ένα κερατάκι. Το είχε πολύ κρυφό, μα πώς να το κρύψει και από τον κουρέα του;
Κάθε φορά όμως που πήγαινε να του κόψει τα μαλλιά, ο βασιλιάς τον φοβέριζε να μην το πει σε κανένα, γιατί θα του πάρει το κεφάλι.
Άλλος κανένας δεν το ήξερε εκτός από τον κουρέα του βασιλιά.
Ο κουρέας δεν μπορούσε να βαστάξει το μυστικό, μα φοβόνταν πάλι. Τι να κάνει; Πού να το ειπεί;
Πήγε σ’ ένα πηγάδι, έσκυψε αποπάνω και φώναξε μ’ όλη του την καρδιά: Ο βασιλιάς έχει κερατάκι!
Ύστερα από λίγον καιρό το πηγάδι ξεράθηκε, και φύτρωσε μέσα του μια καλαμιά. Η καλαμιά μεγάλωσε και μια μέρα πέρναγεν ένας τσοπάνης, έκοψε την καλαμιά κι έκανε μια φλογέρα και την έπαιζε. Μα η φλογέρα έλεγε: Μπι, μπι, ο βασιλιάς έχει κερατάκι, ο βασιλιάς έχει κερατάκι!
Το άκουσεν ένας, το άκουσεν άλλος, το έμαθεν όλη η χώρα, έφτασε και στ’ αυτιά του βασιλιά.
Στέλνει ο βασιλιάς, φωνάζει τον κουρέα.
– Πού τον είπες αυτόν το λόγο; τον ρωτάει.
Ο καημένος ο κουρέας ορκιζόταν πως δεν το είπε σε κανένα. Μόνο μια φορά, λέει, δεν βάσταξα και πήγα και το είπα μέσα στο πηγάδι.
Φωνάζουν και τον τσοπάνη κι αυτός μαρτύρησε πως τη φλογέρα την έκαμε από ένα καλάμι που βγήκε μέσα στο πηγάδι. Έτσι φανερώθηκε πως κάποτε ριζώνουν και τα λόγια.

(από το βιβλίο: Γ.Α. Μέγας, Ελληνικά Παραμύθια, A΄, Bιβλιοπωλείον της «Eστίας» I.Δ. Kολλάρου & Σιας A.E., 1994)

Γλυπτά της Ντίσνεϋ από άμμο!

Σε μία μοναδική έκθεση, στη διάσημη παραλία Μπλανκεμπέργκε του Βελγίου, περιμένουν όλοι οι αγαπημένοι μας ήρωες της Ντίσνεϊλαντ.

Γλύπτες από όλο τον κόσμο μαζεύτηκαν στο Βέλγιο και με μεράκι έφτιαξαν τους αγαπημένους μας ήρωες χρησιμοποιώντας άμμο. Τα μοναδικά γλυπτά δίνουν «ζωή» στα παραμύθια με τα οποία έχουμε συνδέσει τα πιο αθώα μας χρόνια. Αρκεί να περιηγηθείς στην αίθουσα, έκτασης 3000 τετραγωνικών μέτρων και οι στιγμές που θα ζήσεις είναι μαγικές.

Όλοι οι ήρωες είναι εκεί… από το κάστρο της Κόκκινης Βασίλισσας, την Αλίκη στην Χώρα των θαυμάτων, το κλασσικό κάστρο της Χιονάτης, το Γκούφυ μέχρι τον διάσημο πειρατή Τζάκ Σπάροου.


Σάββατο, 23 Ιουλίου 2011

Το κομπιούτερ νίκησε το μολύβι...!


πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
Στα σχολεία της Ιντιάνας από τη νέα σχολική χρονιά δεν θα διδάσκεται γραφή παρά μόνο... πληκτρολόγηση

«Πάρτε μολύβι και χαρτί»: η φράση που έχει επαναληφθεί ξανά και ξανά από γενιές δασκάλων θα χάσει σύντομα το περιεχόμενό της - τουλάχιστον στην Ιντιάνα των Ηνωμένων Πολιτειών. Ξέραμε πως το χαρτί γίνεται όλο και πιο σπάνιο, τώρα όμως απαγορεύθηκε και το στιλό. Διότι, τι χρησιμεύει το χειρόγραφο στην εποχή των ηλεκτρονικών υπολογιστών;

Από το ερχόμενο φθινόπωρο, τα παιδιά που κάθονται στα θρανία των σχολείων της Ιντιάνας δεν θα χρησιμοποιούν τετράδια και στιλό. Η Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην Ιντιανάπολη υπογραμμίζει ότι η επιλογή έγκειται στα σχολεία. Η επισήμανση όμως είναι υποκριτική. Καθώς τα σχολικά ιδρύματα, κυρίως στην Αμερική, αποτελούν μια βιομηχανία ανταγωνισμού, ποιος θα είναι αυτός που θα στείλει τα παιδιά του στη δασκάλα που, αντί να τους μαθαίνει να χειρίζονται τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, θα επιμένει στα μαθήματα υπαγόρευσης και ορθογραφίας;

Η επιλογή δεν είναι ανώδυνη και, όπως πάντα, διχάζει τους ειδικούς. Η γραφή με το χέρι δεν είναι μόνο θέμα καλλιγραφίας. Ο εμπειρογνώμονας Πολ Σάλιβαν λέει πως η γραφή «αναπτύσσει ακόμη και την ικανότητα της έκφρασης. Και βοηθάει να καταλαβαίνει κανείς καλύτερα αυτό που διαβάζει. Υπάρχει ένας σύνδεσμος στον εγκέφαλο του ανθρώπου ανάμεσα στην ικανότητά του να κατανοεί ένα κείμενο και την ικανότητά του να γράφει».

Στην «Ιστορία της Επικοινωνίας» που κυκλοφόρησε πρόσφατα, ο Μάρσαλ Τ. Πόε μπήκε στον μπελά να μετρήσει πόσα χρόνια χρειάστηκε ο άνθρωπος για να μάθει να γράφει: 175 χιλιάδες. Και τώρα θέλουμε να ακυρώσουμε όλη αυτή τη γνώση; «Το να μιλάς και να ακούς κοστίζει λίγο», εξηγεί ο καθηγητής. «Το να γράφεις και να διαβάζεις αντίθετα, κοστίζει. Και για λόγους που δεν γνωρίζουμε ακόμη, θα υπάρχει πάντα μια μειονότητα παιδιών που δεν καταφέρνουν ποτέ να γράψουν». Οι ειδικοί όμως σε θέματα εξέλιξης συμφωνούν σε ένα: το γράψιμο με το χέρι είναι από τα λίγα πράγματα που μας διακρίνουν ως είδος.

ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. Ωστόσο αυτή η απόφαση της Ιντιάνας, που μοιάζει να βγαίνει από ένα φανταστικό μυθιστόρημα του Κερτ Βόνεγκατ και που τα ρεπορτάζ αποδίδουν συγκεκριμένα στις αρχές της Ιντιανάπολης, βασίζεται στην πραγματικότητα στον χάρτη της εθνικής παιδείας. «Κοινές βασικές προδιαγραφές» είναι ο τίτλος του μανιφέστου που επιδιώκει να βάλει τάξη στο χάος που δημιουργούν οι διαφορετικοί κανονισμοί για τα σχολεία, που ισχύουν στις διαφορετικές πολιτείες των ΗΠΑ. «Αν το να ξέρεις το θεώρημα του Πυθαγόρα είναι σημαντικό για τους μαθητές της Φλόριντας, θα πρέπει να είναι σημαντικό και για τους μαθητές της Χαβάης», γράφει η Βάλερι Στράους, εμπειρογνώμονας σε θέματα που αφορούν την εκπαίδευση. Και στις «Κοινές βασικές προδιαγραφές» υπογραμμίζεται ότι τα σχολεία πρέπει να αναπτύσσουν την «ψηφιακή ικανότητα» των μαθητών. Αλλά με αντάλλαγμα τι;

Οι «γέροι» αντιδρούν. «Και όταν θα πρέπει να υπογράψει κανείς μια επιταγή;». Οι υποστηρικτές απαντούν πως, όταν αυτά τα παιδιά θα φτάσουν σε ηλικία για να χρησιμοποιούν επιταγές, όλες οι πληρωμές θα γίνονται μέσω του κινητού τηλεφώνου. «Η αλήθεια είναι πως οι δάσκαλοι έχουν από καιρό σταματήσει να διδάσκουν πώς να γράφει κανείς με το χέρι, λέει η Αντρέ Αντερσον του Πανεπιστημίου της Ιντιάνας. «Δεν εθεωρείτο προτεραιότητα. Και το χειρόγραφο των φοιτητών μας έγινε φρικτό». Ετσι, για να καταργήσει τα ορνιθοσκαλίσματα, η Ιντιάνα κατάργησε ολόκληρη την κότα.

Τρίτη, 19 Ιουλίου 2011

Παραμύθι χωρίς όνομα (Πηνελόπη Δέλτα)

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε ένα ευτυχισμένο βασίλειο. Όμως τα χρόνια πέρασαν και ο βασιλιάς του, ο Συνετός ο Α΄, πέθανε. Τότε ανέλαβε ο γιος του, Αστόχαστος, ο οποίος αδιαφορούσε για το λαό και τη χώρα του και έτσι σύντομα το βασίλειο ερήμωσε και έχασε την παλιά του δόξα. Το βασιλόπουλο - διάδοχος όμως δεν ήταν πρόθυμο να ακολουθήσει το δρόμο του πατέρα του. Με τη βοήθεια της αδερφής του Ειρήνης και την καθοδήγηση μιας φτωχής γριούλας, της κυρα-Φρόνησης και της κόρης της Γνώσης θα δώσει νέα ζωή στον νεκρό τόπο και θα βάλει σε τάξη άρχοντες και λαό. Για να φτάσει όμως σ΄αυτό το ευτυχισμένο τέλος, χρειάστηκε να αγωνιστεί σκληρά για να πείσει όλους ότι ο άνθρωπος πρέπει πάνω απ΄όλα, να μάθει να υπηρετεί το γενικότερο κοινωνικό συμφέρον.

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Το έργο - σταθμός της Πηνελόπης Δέλτα που γέμισε την Παιδική Σκηνή Κατίνα Παξινού και συγκίνησε μικρούς και μεγάλους ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα από τον Ιούνιο έως και τον Σεπτέμβριο στην καθιερωμένη καλοκαιρινή περιοδεία του Εθνικού Θεάτρου!

Στα Γιάννενα η παράσταση θα λάβει χώρα την Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2011, και ώρα 9.15 στο Θέατρο Φρόντζου (Ε.Η.Μ.).



Κυριακή, 10 Ιουλίου 2011

10 συμβουλές προς τους γονείς για υγιεινές διατροφικές συνήθειες των παιδιών τους

πηγή:newsbeast
Είστε η πιο σημαντική επιρροή των παιδιών σας. Μπορείτε να κάνετε πολλά πράγματα για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να αναπτύξουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες που θα τους ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή. Η ποικιλία των φαγητών βοηθά τα παιδιά να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα από την κάθε ομάδα τροφίμων. Είναι επίσης πιο πιθανό να δοκιμάσουν νέα φαγητά και να τους αρέσουν περισσότερα φαγητά.

Όταν τα παιδιά αναπτύσσουν προτιμήσεις για πολλά είδη φαγητών είναι πιο εύκολο να σχεδιάσετε τα οικογενειακά γεύματα. Μαγειρέψτε μαζί τους, φάτε μαζί τους, συζητήστε μαζί τους και κάντε την ώρα του φαγητού οικογενειακή στιγμή!!

1. Δώστε το παράδειγμα: Καταναλώστε φρούτα, λαχανικά και φυτικές ίνες με τα γεύματα ή τα σνακς σας. Αφήστε τα παιδιά σας να δουν ότι σας αρέσει να μασάτε ωμά λαχανικά.

2. Πηγαίνετε να ψωνίσετε φαγητό μαζί τους: Η αγορά ειδών διατροφής μπορεί να διδάξει το παιδί σας πολλά πράγματα σχετικά με το φαγητό και τη διατροφή. Συζητήστε από πού προέρχονται τα φρούτα, τα λαχανικά, οι φυτικές ίνες, το γάλα και το κρέας. Αφήστε τα παιδιά σας να κάνουν υγιεινές επιλογές.

3. Γίνετε δημιουργικοί στην κουζίνα: Τεμαχίστε το φαγητό σε αστεία και εύκολα σχήματα με τους κόπτες μπισκότων. Ονομάστε ένα φαγητό που το παιδί σας βοήθησε να ετοιμαστεί. Σερβιρίστε την «Σαλάτα της Μαρίας» ή τις «Γεμιστές πατάτες του Κωστάκη» για βραδινό. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εφεύρει νέα σνακς.

4. Προσφέρετε το ίδιο φαγητό σε όλους: Σταματήστε να μαγειρεύετε ξεχωριστά πιάτα για να ικανοποιήσετε τα παιδιά σας. Είναι πιο εύκολο να σχεδιάζετε τα οικογενειακά γεύματα όταν όλοι τρώνε τα ίδια φαγητά.

5. Ανταμείψτε με την προσοχή σας, όχι με φαγητό: Δείξτε την αγάπη σας με αγκαλιές και φιλιά. Ανακουφίστε με αγκαλιές και συζήτηση. Προτιμήστε να μην προσφέρετε γλυκά ως ανταμοιβή. Αυτό κάνει τα παιδιά να πιστεύουν ότι τα γλυκά ή τα επιδόρπια είναι καλύτερα από άλλα φαγητά. Όταν το φαγητό δεν έχει καταναλωθεί, τα παιδιά δεν χρειάζονται κάτι «έξτρα»- όπως γλυκά ή μπισκότα- ως αντικατάστατα.

6. Επικεντρωθείτε ο ένας στον άλλο στο τραπέζι: Συζητήστε για αστεία και χαρούμενα θέματα κατά τη διάρκεια του φαγητού. Κλείστε την τηλεόραση. Απαντήστε στο κινητό σας τηλέφωνο αργότερα. Προσπαθήστε να μετατρέψετε τα γεύματα μια διαδικασία χωρίς άγχος.

7. Ακούστε το παιδί σας: Όταν το παιδί σας λέει ότι πεινάει, μπορείτε να του προσφέρετε ένα μικρό και υγιεινό σνακ- ακόμα και όταν δεν είναι ο προγραμματισμένος χρόνος του να φάει. Προσφέρετε επιλογές. Ρωτήστε το «Τι προτιμάς για βραδινό: μπρόκολο ή κουνουπίδι» αντί για «Θέλεις μπρόκολο για βραδινό»;

8. Περιορίστε τον χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης: Μην επιτρέπετε πάνω από 2 ώρες παρακολούθησης τηλεόρασης την ημέρα, όπως συστήνεται από την Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιάτρων. Σηκωθείτε και κινηθείτε κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων. Ξεκινήστε μια φυσική δραστηριότητα.

9. Ενθαρρύνετε τη φυσική δραστηριότητα: Κάντε τη φυσική δραστηριότητα μια χαρούμενη διαδικασία για όλη την οικογένεια. Συμπεριλάβετε τα παιδιά σας στον σχεδιασμό. Περπατήστε, τρέξτε και παίξτε με το παιδί σας- αντί να κάθεστε στο περιθώριο. Δώστε το παράδειγμα με το να είστε φυσικά ενεργοί και να χρησιμοποιείτε εργαλεία ασφάλειας, όπως είναι τα κράνη των ποδηλάτων.

10. Να είστε ένα ισορροπημένο πρότυπο διατροφής: Δοκιμάστε νέα φαγητά οι ίδιοι. Περιγράψτε την γεύση, υφή και μυρωδιά. Προσφέρετε ένα νέο φαγητό κάθε φορά. Σερβίρετε κάποιο φαγητό που αρέσει στο παιδί σας μαζί με το νέο. Προσφέρετε τα νέα φαγητά στην αρχή του γεύματος, όταν το παιδί σας είναι πολύ πεινασμένο. Αποφύγετε να κάνετε διάλεξη ή να αναγκάσετε το παιδί σας να φάει.

Τρίτη, 5 Ιουλίου 2011

Απίστευτη τοιχογραφία!


Στην πόλη Cohrane, κοντά στο Κάλγκαρι του Καναδά, έγινε η παρουσίαση αυτής της απίστευτης τοιχογραφίας διαστάσεων 3,65m ύψος Χ 5,50m πλάτος. Πρόκειται για ένα παζλ από 180 άλλα αυτόνομα έργα διαστάσεων 0,30cm Χ 0,30cm το καθένα, που ζωγράφισαν 180 διαφορετικοί ζωγράφοι.

Πατώντας το παρακάτω link μπορείτε να δείτε κάνοντας κλικ πάνω σε κάθε τετραγωνάκι το κάθε έργο χωριστά, τον τίτλο και το δημιουργό του.

Κυριακή, 3 Ιουλίου 2011

Διασκευή-παρωδία της "Ελένης" του Ευριπίδη

Στα πλαίσια του μαθήματος της Γ΄ Γυμνασίου «Αρχαία Ελληνική Γραμματεία» και συγκεκριμένα της διδασκαλίας της τραγωδίας του Ευριπίδη «Ελένη» κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011, δύο μαθητές του Γ2 τμήματος του Γυμνασίου Κατσικά Ιωαννίνων, η Αντιγόνη Χρηστιά και ο Ρόμπερτ Μπάρτρικ-Κρανάς δημιούργησαν μια διασκευή-παρωδία της «Ελένης», ύστερα από παρότρυνση της καθηγήτριάς τους Φ.Παπαγεωργίου, φιλολόγου.
Λόγω έλλειψης χρόνου, αφού η φετινή σχολική χρονιά τελείωσε νωρίτερα, δε μπορέσαμε να ανεβάσουμε στη σκηνή αυτό το πρωτότυπο έργο των παιδιών. Ελπίζουμε να τα καταφέρουμε το προσεχές φθινόπωρο. Προς το παρόν, σας παρουσιάζουμε το πλήρες σενάριο-κείμενο. (Φ.Π.)

Θεατρικό Ελένη