Τρίτη, 30 Απριλίου 2013

Δευτέρα, 29 Απριλίου 2013

Ερευνητική Εργασία: "Μονή Γηρομερίου: Από το χθες στο σήμερα"

πηγή: Θρησκευτικά
Ομάδα μαθητών της Α΄ Λυκείου Φιλιατών Θεσπρωτίας ασχολήθηκε κατά το τρέχον σχολικό έτος 2012-2013 στα πλαίσια του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας με το θέμα: "Μονή Γηρομερίου: Από το χθες στο σήμερα". Το μεγαλύτερο μέρος του υλικού που συγκέντρωσαν και δημιούργησαν οι μαθητές αναρτήθηκε σε ιστολόγιο που έφτιαξαν ειδικά για το σκοπό αυτό. Στο ιστολόγιο αυτό μπορείτε να βρείτε ιστορικά στοιχεία της Μονής Γηρομερίου, φωτογραφίες και ζωγραφιές της Μονής, παιχνίδια με ερωτήσεις που σχετίζονται με τη Μονή αλλά και τρία βίντεο που οι μαθητές τράβηξαν κατά την επισκεψή τους στο Γηρομέρι. Στα βίντεο μπορεί κανείς να δει: α) Αναλυτική περιγραφή του ιστορικού της Μονής Γηρομερίου, β) Τον τόπο άσκησης του ιδρυτή της Μονής Οσίου Νείλου και γ) Μία συνέντευξη μαθητών με τον ηγούμενο της Μονής Αρχιμανδρίτη Μεθόδιο για ζητήματα της μοναχικής και πνευματικής ζωής αλλά και άλλα ζητήματα που αφορούν τη ζωή των νέων. 

Επισκεφθείτε το ιστολόγιο στη διεύθυνση 

Κυριακή, 21 Απριλίου 2013

Απολαμβάνοντας τις ομορφιές τις πατρίδας μας...


"Αφήστε τα παιδιά να παίξουν"


Στο προαύλιο της οδού Ιπποκράτους, επικρατεί ο γνωστός για την ώρα πανζουρλισμός. Ακούραστος, παρά το τζετ λαγκ, ο Τομ Χόμπσον, περισσότερο γνωστός ως Teacher Tom, συμμετέχει ενεργά στα δρώμενα. Από την πρώτη κιόλας μέρα που βρέθηκε στην Αθήνα, προσκεκλημένος του σχολείου Dorothy Snot, κατάφερε να συνεννοείται περίφημα με τα παιδιά. «Στην αρχή σάστισα, γιατί δεν ξέρω τίποτα άλλο στα ελληνικά εκτός από “ευχαριστώ” και “παρακαλώ”», λέει στην «Κ». «Μετά όμως άρχισα να παίζω μαζί τους και ως γνωστόν το παιχνίδι είναι οικουμενική γλώσσα».
Ο Τομ Χόμπσον θεωρείται σήμερα ο καλύτερος δάσκαλος προσχολικής αγωγής στον κόσμο. Το «αιρετικό» σύνθημά του: «Αφήστε τα παιδιά να παίξουν!». Στο περίφημο Woodland Park, το συνεργατικό σχολείο του Σιάτλ όπου δουλεύει, δεν γίνεται μάθημα, τουλάχιστον όχι με την παραδοσιακή έννοια. «Το παιχνίδι είναι το μάθημα», εξηγεί. «Το παιχνίδι είναι το εργαλείο που θα τους ανάψει τη φλόγα, θα τους κάνει περίεργους για τον κόσμο. Η αντίληψη ότι τα παιδιά είναι άδεια δοχεία που απλά περιμένουν να τα γεμίσουν υπονοεί ότι τα παιδιά δεν είναι ολοκληρωμένοι άνθρωποι. Δεν μπορώ εγώ να πω σε ένα παιδί τι να μάθει. Η δουλειά μας είναι να τα κρατάμε ασφαλή, να τα αγαπάμε, να τα παρατηρούμε και να τους δίνουμε τη μικρή ώθηση που θα χρειαστούν για να μάθουν αυτά που τα ίδια θέλουν να μάθουν».
Ανασύρει διαρκώς πραγματικά παραδείγματα από τη 14χρονη εμπειρία του στο σχολείο. «Κάποια παιδιά μαθαίνουν να μιλάνε 18 μηνών, άλλα 4 ετών, όλο το φάσμα είναι φυσιολογικό. Ποιος είμαι εγώ να τους πω ότι πρέπει να έχουν κάνει το ένα ή το άλλο σε μια συγκεκριμένη ηλικία; Κάποια παιδιά διαβάζουν στα δύο χρόνια και άλλα δεν ξέρουν καν τα γράμματα ώς τα πέντε, αλλά είναι ιδιοφυή στο να κάνουν νέους φίλους. Γιατί να ανησυχούμε τόσο πολύ όταν όλα θα έχουν φτάσει στο ίδιο σημείο μετά τα 10 περίπου; Γιατί να τους κλέψουμε την παιδική ηλικία;».
Ο Χόμπσον διαμόρφωσε την παιδαγωγική του προσέγγιση εμπειρικά. Αλλωστε, μέχρι τα 40 του, εργαζόταν ως προπονητής baseball. Οταν στη γυναίκα του προσφέρθηκε μια καλή θέση σε άλλη πόλη, αποφάσισαν να είναι αυτός που θα αφήσει τη δουλειά και θα μείνει σπίτι να μεγαλώσει τη δίχρονη κόρη τους. Κάπως έτσι, ως μπαμπάς, βρέθηκε στο Woodland Park, ένα κέντρο προσχολικής αγωγής που διοικείται από τους γονείς, οι οποίοι -ανάλογα με τις ικανότητές τους- είναι και οι δάσκαλοι και οι φροντιστές. Ο Τομ ήταν τόσο καλός σε αυτό που έκανε, που όταν η κόρη του «αποφοίτησε» μετά τρία χρόνια, οι άλλοι γονείς τον παρακάλεσαν να μείνει!
Μπορεί οι γονείς να πληρώνουν, όμως οι απόλυτοι άρχοντες είναι τα παιδιά. «Τα παιδιά αποφασίζουν ποιους κανόνες θα τηρούν στη διάρκεια της χρονιάς, π.χ. “δεν δαγκώνουμε”, “δεν βρίζουμε” κ.λπ. Θα πρέπει να υπάρχει ομοφωνία». Θυμάται μια ιστορία και γελάει. «Ενα παιδί, φέτος, μου ζητούσε να αλλάξει ένας κανόνας. Ηθελε να μπορεί να πει μια βρισιά. Τα άλλα παιδιά δεν συμφωνούσαν, οπότε η... ρύθμιση δεν πέρασε. Ερχεται μια μέρα και μου φέρνει ένα χαρτί. Για πρώτη φορά είχε γράψει γράμματα. Ηταν ανορθόγραφο, αλλά είχε γράψει κάτι όπως “η Εριν σκαλίζει τη μύτη της”. “Δεν καταπάτησα τον κανόνα”, μου είπε. “Το έγραψα, δεν το είπα”! Εμαθε να γράφει απλά και μόνο για να σπάσει τον κανόνα».
Δικαίωμα στα λάθη
Αυτή είναι η ουσία της δικής του εκπαίδευσης. «Οι περισσότεροι ανησυχούν για το πώς θα μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν και πώς θα μάθουν βασικές μαθηματικές έννοιες. Εχει

Πέμπτη, 18 Απριλίου 2013

Οι Κρουντς

Οι Κρουντς είναι μια προϊστορική κωμική περιπέτεια, η οποία ακολουθεί την πρώτη οικογένεια του πλανήτη στο ξεκίνημα ενός μοναδικού ταξιδιού, όταν η σπηλιά που τους προστάτευε καταστράφηκε. Διασχίζοντας εκπληκτικά τοπία, οι Κρουντς ανακαλύπτουν έναν απίστευτο νέο κόσμο γεμάτο από φανταστικά πλάσματα -- και οι απόψεις τους θα αλλάξουν για πάντα.


Τρίτη, 16 Απριλίου 2013

Δευτέρα, 15 Απριλίου 2013

Τα Μαθηματικά υδρεύουν τη Σάμο!

«Τα μαθηματικά φέρνουν κοντά το νερό στη Σάμο» είναι ο τίτλος της εικονοκινητικής ταινίας που δημιούργησαν οι
Θ.Π. Τάσιος, ο Ν. Μήκας και ο Γ. Πολύζος της Εταιρείας Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας (ΕΜΑΕΤ) που χρηματοδοτήθηκε από τον Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ).

Η ταινία είναι αφιερωμένη στο Ευπαλίνειο όρυγμα, μια σήραγγα 1.036 μέτρων κοντά στο Πυθαγόρειο της Σάμου, η οποία κατασκευάστηκε έπειτα από εντολή του τυράννου Πολυκράτη τον 6ο αιώνα π.Χ. με σκοπό να μεταφερθεί νερό από την πηγή που βρισκόταν πίσω από το βουνό στην πρωτεύουσα της Σάμου. Το υδραγωγείο λειτουργούσε στο νησί για περίπου 1.000 χρόνια.

Αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει αιώνες μετά την κατασκευή του είναι το γεγονός ότι η σήραγγα διανοίχθηκε από τα 2 άκρα της συγχρόνως. Η συνάντηση των 2 τμημάτων κάτω από την κορυφή του βουνού πραγματοποιήθηκε με μαθηματική ακρίβεια, παρά το γεγονός ότι οι γεωλογικές συνθήκες ανάγκασαν τον Μηχανικό Ευπαλίνο να εκτραπεί πολλές φορές από την ευθυγραμμία.

Η θετική έκβαση του έργου οφείλεται στην γνώση της Γεωμετρίας, της Τοπογραφίας, της Γεωδαισίας και της Οπτικής που κατείχαν οι αρχαίοι Έλληνες από τον 6ο αιώνα π.Χ.

Μοναδική πηγή για το Ευπαλίνειο όρυγμα είναι ο Ηρόδοτος, ο οποίος περιγράφει και την κύρια αλλά και τη βοηθητική σήραγγα. Ο ίδιος, εντυπωσιασμένος από αυτό που είχαν κατασκευάσει οι Σάμιοι, είχε αναφέρει, «Οι Σάμιοι έχουν κατασκευάσει τα σημαντικότερα τεχνικά έργα όλης της Ελλάδος».

Τρίτη, 9 Απριλίου 2013

Μυκήνες-Ναύπλιο -Επίδαυρος (4-6 Απριλίου 2013)

Στα πλαίσια των πολιτιστικών μας προγραμμάτων "Ναύπλιο, η πρώτη πρωτεύουσα του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους" και "Αρχαίο ελληνικό θέατρο" οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου πραγματοποιήσαμε την τριήμερη εκπαιδευτική εκδρομή μας με προορισμό:
Μυκήνες -Ναύπλιο -Επίδαυρο.
Τα λόγια, για να περιγράψουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, είναι λίγα...

Κυριακή, 7 Απριλίου 2013

Τα πλωτά σχολεία της Νιγηρίας

Εδώ η πραγματικότητα ξεπερνάει κάθε φαντασία! Στην μακρινή Νιγηρία παιδιά από φτωχογειτονιές παρακολουθούν τα μαθήματά τους σ΄αυτά τα υπέροχα πλωτά σχολεία.
Τα κτίσματα έχουν κατασκευαστεί από ξύλο, και επιπλέουν στο νερό επάνω σε μια βάση από 250 πλαστικά δοχεία. Η ηλεκτροδότηση γίνεται με ηλιακούς συλλέκτες και κάθε κτήριο μπορεί να στεγάσει περίπου 100 μαθητές.