Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2012

Περισσότερη άσκηση, καλύτεροι βαθμοί

Η σωματική δραστηριότητα βελτιώνει τις σχολικές επιδόσεις σε παιδιά και εφήβους σύμφωνα με νέα μελέτη
 Tο αρχαίο ρητό «νους υγιής εν σώματι υγιεί» αποδεικνύεται για άλλη μια φορά αληθινό. Ομάδα ειδικών, αναλύοντας πολλές μελέτες από τρεις χώρες, διαπίστωσε ότι οι έφηβοι και τα παιδιά που είναι σωματικά πιο δραστήρια παίρνουν καλύτερους βαθμούς στο σχολείο.
Οι επιστήμονες τονίζουν ότι, αν και τα ακριβή αίτιά της δεν είναι ακόμη γνωστά, η σύνδεση της σωματικής άσκησης με τις καλύτερες επιδόσεις στα μαθήματα είναι εμφανής στις μελέτες που ανέλυσαν. Θεωρούν ότι η διεξαγωγή λεπτομερέστερων ερευνών είναι απαραίτητη για να μας αποκαλύψει ποιο είδος άσκησης και σε ποιες «δόσεις» μπορεί να φέρει το «άριστα».
Σώμα και νους σε δράση
Οι ερευνητές του Ιατρικού Κέντρου του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Αμστερνταμ (Vrije Universiteit ή VU) οδηγήθηκαν στο να διερευνήσουν τη σχέση της σωματικής δραστηριότητας με τις σχολικές επιδόσεις εξ αιτίας της ανησυχίας ότι η πίεση προς τα παιδιά για να γίνουν καλύτεροι μαθητές τα «ακινητοποιεί» στα θρανία εις βάρος της σωματικής άσκησής τους.
Επέλεξαν για τη μετα-ανάλυσή τους συνολικά 14 μελέτες – 12 εξ αυτών είχαν διεξαχθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, μια στον Καναδά και μια στη Νότια Αφρική – οι οποίες είχαν εξετάσει από 53 ως και 12.000 συμμετέχοντες ηλικίας από 6 ως 18 ετών. Η περίοδος παρακολούθησης κυμαινόταν από τις οκτώ εβδομάδες ως και περισσότερο από πέντε χρόνια.
Η μελέτη τους, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine», καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι ενδείξεις υπέρ της θετικής επίδρασης της άθλησης στις σχολικές επιδόσεις είναι ισχυρές.
Καλύτερη ροή του αίματος και πειθαρχία
Αν και με τα υπάρχοντα στοιχεία οι ειδικοί δεν μπορούν να εξακριβώσουν τα αίτια αυτής της επίδρασης υποπτεύονται ότι μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι η άσκηση αυξάνει τη ροή του αίματος και του οξυγόνου προς τον εγκέφαλο, οδηγώντας στη βελτίωση των γνωστικών λειτουργιών.
Επίσης η σωματική δραστηριότητα φαίνεται ότι μειώνει το στρες και δημιουργεί καλύτερη διάθεση, οπότε ενδεχομένως να βοηθάει τα παιδιά να συμμετέχουν με μεγαλύτερη ευχαρίστηση στο μάθημα.
Μια άλλη παράμετρος μπορεί τέλος να είναι η «διαμόρφωση χαρακτήρα» μέσα από την άθληση. «Τα παιδιά που μαθαίνουν να συμμετέχουν στα αθλήματα μαθαίνουν επίσης να υπακούουν σε κανόνες» τόνισε η Αμίκα Σινγκ, επικεφαλής της μελέτης. «Αυτό ίσως σημαίνει ότι είναι πιο πειθαρχημένα και μπορούν να συγκεντρωθούν καλύτερα στα μαθήματα».
Ποιο είδος άσκησης φέρνει το «άριστα»;
Οι ερευνητές συνιστούν ότι πρέπει να διεξαχθούν περισσότερες, και πιο εξειδικευμένες μελέτες ώστε η σχέση της σωματικής άσκησης με τις σχολικές επιδόσεις να διερευνηθεί καλύτερα και να μπορέσουμε να αντλήσουμε τα μέγιστα οφέλη από αυτήν.
«Ο κόσμος πάντα ρωτάει, “πόση άσκηση πρέπει να κάνω για να πάρω άριστα;” Δεν γνωρίζουμε την απάντηση, αλλά θα θέλαμε να τη μάθουμε» τόνισε η κυρία Σινγκ.
«Τα παιδιά θα πρέπει να είναι σωματικά δραστήρια για τουλάχιστον μια ώρα την ημέρα για λόγους υγείας» πρόσθεσε η ειδικός. «Πρέπει όμως επίσης να εξετάσουμε και άλλα πράγματα, όπως το ποιο είδος σωματικών δραστηριοτήτων θα πρέπει να ασκούν, πότε θα πρέπει να τις ασκούν και για πόση ώρα».

2 σχόλια:

  1. Εγώ θα την πω την κακία μου.Αυτό δεν ισχύει και το λέω αυτό γιατί βλέπω παιδιά που αθλούνται και εγώ που δεν αθλούμαι και σχεδόν τα περνάω όλα στους βαθμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλά, εσύ είσαι και παιδί-φαινόμενο...!!! Άντε, δυο μέρες μας έμειναν μέχρι να ανταμώσουμε...Σφιν!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή